miniparijs.reismee.nl

Dag 2

Na een lange nacht goed slapen en een prima ontbijt in het hotel, hadden we allebei genoeg energie voor een nieuwe dag in Parijs.

We zijn op pad gegaan met de metro (Michiel zoekt alle routes uit en kent het metronetwerk inmiddels bijna uit zijn hoofd) en na een korte koffiepauze sloten we aan in de rij bij het Louvre.

Wat een museum! Elke zaal is een kunstwerk op zich, zelfs zonder de kunst die er in hangt of staat. We hebben goed ons best gedaan om zo veel mogelijk te zien. Uiteraard ook de hoogtepunten, zoals de Mona Lisa (selfie-hotspot) en Venus van Milo. Vooral de godenbeelden van de Grieken en Romeinen kregen onze aandacht.

Na 2 uur museum waren we redelijk overweldigd en voldaan. Dus op naar Montmartre voor het volgende hoofdstuk: de Sacré-Coeur. Na een lekkere lunch bij een klein restaurant moesten onze vermoeide museumbenen stevig klimmen om boven te komen, maar uiteraard was het de moeite waard. Hoewel er rondom de kerk een of ander food-festival aan de gang was en je er bijna niet doorheen kwam, hebben we ons door de barbecue-rook en mensenmassa's heen geworsteld en ons doel bereikt. Het is een prachtige kerk, zeker als om vier uur de nonnen de vespers gaan zingen.

Eigenlijk waren het Louvre en de Sacré-Coeur ons plan voor vandaag, maar we hadden tijd en energie over en Michiel had in de reisgids gezien dat Parijs mooie parken heeft. Dus op naar de Jardins du Luxembourg. Daar aangekomen hebben we eerst wat gedronken in het park en ondertussen een spannende basketbalwedstrijd bekeken die daar op een speelveldje aan de gang was. Vanuit de tuinen hebben we de Boulevard St.-Michel helemaal afgelopen tot we bij de Seine kwamen, met een mooi uitzicht op de Notre- Dame. Het dak en de spits missen nog steeds na de brand van 2019, maar de voorgevel ziet er al weer heel netjes uit.

Nu waren we toch wel aardig gaar geworden, dus zocht Michiel gauw uit hoe we het snelst terug bij het hotel terug konden komen. Aangezien we midden in een gebied met heel veel restaurants zitten, hoefden we vanuit het hotel maar 10 meter te lopen. We dineerden in "Le Napoleon", een bar-restaurant dat zich ondertussen klaarmaakte voor de kwartfinale van het WK rugby tussen Frankrijk en Zuid-Afrika.

Dat wilden we wel eens meemaken, dus we bleven even hangen. Om 21.00 uur begon de wedstrijd met het zingen van de Marseillaise en hoewel het niet helemaal hetzelfde was als voetbal kijken in een Nederlandse kroeg, was er toch aardig wat beleving bij de Fransen. We hebben de eerste helft gekeken en we hebben genoten van deze sport die we nu half begrijpen.

We hadden echter nog één activiteit op het programma staan, die in het donker uitgevoerd moest worden. Metrolijn 6 gaat tussen de stations Passy en Bir Hakeim opeens bovengronds de Seine over en dan heb je een prachtig uitzicht op de Eiffeltoren. Dat hadden we gisteren overdag gezien, waarna we besloten dat we dat in de avond nog eens moesten doen. Het was absoluut een van de hoogtepunten van het weekend! Prachtig om die brug op de rijden en dan plotseling de toren met al zijn lichtjes te zien staan. We zijn het volgende station weer uitgestapt en hebben dezelfde route weer teruggereden, dus we hebben er twee keer van kunnen genieten ;-)

Na die laatste activiteit wilden we toch echt wel terug naar het hotel.

Op de hoek zagen we bij Le Napoleon nog de laatste 3 minuten van Frankrijk - Zuid-Afrika. Ondanks dat Frankrijk vrijwel de hele wedstrijd voor stond, was de einduitslag toch anders: 29 punten voor Zuid-Afrika, 28 punten voor Frankrijk. Jammer voor de Fransen.

Voor morgen zijn de plannen nog niet helemaal uitgestippeld, maar we gaan in elk geval naar de Sainte Chapelle...

Josien

Wat een supergave dag weer. Ik wil ook wel een weekendje weg met Michiel. Slaap lekker en veel plezier en energie alvast voor morgen!

Michiel en Nicol

Michiel wil vast wel als gids aan de slag voor je!