miniparijs.reismee.nl

Dag 3

Tijdens het schrijven van dit laatste verslag van ons tripje, zitten we moe en voldaan in de trein, ergens tussen Parijs en Brussel.

We zijn de dag begonnen met uitslapen (tot 08.30) en een ontbijtje. Daarna gingen we op weg naar het Île de laCité. Daar hebben we wat rondgelopen en een paar bruggen over de Seine bekeken.
Vervolgens was het tijd om in de rij te gaan staan bij de Sainte-Chapelle. Dit was een van Michiels wensen op basis van de reisgids en hij had groot gelijk! De kapel was ooit een onderdeel van een groot paleis en fungeerde toen als privé kapel voor de koning. Het is maar goed dat het gewone volk er nu ook mag komen, want dit wil je echt niet missen. Overal rondom zijn prachtige, hoge glas in loodramen, waardoor de kapel een prachtige lichtinval heeft. Erg indrukwekkend.

Michiels wensenlijstje hadden we toen klaar, maar de tijd was nog niet op. We zijn naar de Marais gegaan en hebben geluncht op het Place des Vosges. Daarna had Michiel toch nog iets moois gevonden in de gids: de Église de Madeleine. Aan de buitenkant lijkt het een Griekse tempel, met 52 zuilen van 20m hoog. Vanbinnen is het een overdadige kerk, waar daglicht alleen via dakramen binnenkomt. Ook weer erg bijzonder.

Een andere bekende plek in Parijs is natuurlijk het warenhuis Galeries Lafayette. We hadden tijd, dus daar zijn we ook heen gegaan. Uiteraard was alleen de speelgoedafdeling echt interessant, maar een kopje koffie met sjiek uitzicht op het hele warenhuis kon er ook nog wel van af.

Tijdens dat kopje koffie vroegen we ons opeens af wat eigenlijk het mooiste metrostation van Parijs is. Dat wilden we immers niet missen. "Mooist" is natuurlijk geen absolute wetenschap, maar de meningen op internet komen neer op het station Art et Métiers, dat helemaal met koper is bekleed om er uit te zien als een duikboot. Nou, daar hadden we ook nog tijd voor, dus we zijn er speciaal voor op pad gegaan.

Daarna was het toch echt tijd om een einde te gaan maken aan onze trip. Bij Le Napoleon op de hoek van ons hotel dronken we nog een drankje, we haalden onze rugzakken op en we liepen richting het station. Toch nog twee kleine uitstapjes onderweg: we zagen het Gare de l'Est (erg mooi) en we keken nog even binnen bij een andere mooie kerk, de St. Laurent.

Na een hele tijd wachten op het station (toch nog te vroeg daar!) kwam de trein uit Brussel eindelijk aan en konden we onze
vermoeide benen en rug rust geven.

Nog een paar uurtjes (hopelijk gaat alles weer goed) en dan zijn we weer thuis...

W en D Hesselink

....en kunnen jullie nagenieten van deze mooie ontdekkingsreis.
Goede reis verder.

Michiel en Nicol